Alexandra Frick

GBG Wrestling: Marknadsföring

Sedan 2017 har jag haft återkommande uppdrag hos GBG Wrestling där jag är huvudansvarig för idé, koncept, framställande och utförande av all visuell marknadsföring för varje enskilt event. Processen brukar se ut så att jag och producenten för eventet gör en omvärldsanalys och kollar över trender och teman inom liknande evenemang världen över. Sedan tar jag fram en skiss för ett koncept som beställaren får godkänna innan jag går vidare och börjar producera materialet. Jag tar fram affischer och flyers för eventet, gör allt soft proof-arbete och sköter kontakten med tryckeriet. Parallellt skapar jag page- och eventbanner för eventet på Facebook, och tar fram motsvarande marknadsföring för Instagram och sponsrade inlägg. Därefter producerar jag inlägg, skapar rörlig grafik och klipper film som publiceras i evenemangets kanaler tiden fram till eventet. Jag producerar även rörlig grafik som spelas på projektor under framträdandet.

Målet är alltid att skapa en färgsprakande stil, där wrestlingkulturens reflektion av samtiden och dåtida referenser får en arena. Där karaktärernas mångfald och personligheter får träda fram och skapa en iögonfallande produkt som sticker ut från mainstream-underhållning. Intentionen för varje nytt event är att väcka intresse och skapa ett mervärde och förtroende för produkten, både för återkommande och helt ny publik.

Matchgrafik för sociala medier.
Affischer för event.
Pagebanner för event.
Inlägg för Instagram.