Alexandra Frick

GeBlod: Kampanj (skoluppgift)

”Det är procenten som räknas” är en reklamkampanj med syfte att få fler ungdomar att donera blod. Budskapet bygger på jämställdhet, mångfald och gemenskap. Visa att bryggan mellan att vara blodgivare och blodmottagare är inte ett oöverstigligt berg, från frisk ung vuxen till sjuk åldring. Vem som helst kan med kort varsel bli beroende av en bloddonation för att bli frisk. Med vår kampanj vill vi anspela på människors vilja att komma varandra närmare och motarbeta den kyla som breder ut sig allt mer i relationen till våra medmänniskor.

Affischer och annonser är uppbyggda kring fotografiska porträtt av mångfaldsinkluderade individer och typografi i en mjuk, geometrisk linjär. Färgerna är GeBlods egna röda i kombination med all text i en ljusrosa ton, vilket skapar en harmonierande färgpalett som skall vara iögonfallande men samtidigt signalera en lugn, modern design som tydligt förmedlar avsändaren.
 

Kampanjen togs fram som en del av utbildningen IP Grafisk Produktion och form på Yrgo av mig, Ester Berggren och Leonard Wing. Handledare Christel Kopp.

Animation för sociala medier.
Affischer för kampanjen.
78151895_2723095437733245_7824599178226434048_n
Annonstavla.
Grafisk/artikelannons.
iPhoneX_instagram
Kampanjanpassat flöde för GeBlod.
iPhoneX_instapost
Instagraminlägg för kampanjen.
MOCKUP_FLYER
Informationsflyer.